söndag 22 mars 2020

Odling, ett nytt försök

Efter att ha lite förvånad ha hittat två krukor på balkongen som innehåller tulpaner på väg upp, så återfann sig ett visst intresse för odling igen. Mitt försök att få till enorma chiliplantor genom att så frön redan i slutet av november sket sig ju ganska kapitalt pga diverse anledningar. Nåväl. Igår blev det en tur till Granngården med chihuahuan och C, jag köpte frön till chili, tomater, majs, solrosor och lite blommor för direktsådd i blomlådor. Samt såna där torvbriketter, som jag aldrig testat. 
Just torvbriketterna fick mig att Googla loss på det där med hydroponisk odling, vilket jag heller aldrig provat på. Eftersom jag inte är begåvad med något enormt tålamod när det kommer till saker jag vill ha eller testa, så började jag rafsa omkring här hemma i skåpen för att se om jag hade något som skulle kunna funka. Att köpa färdiga grejer för flera hundra eller tusen kronor kändes otroligt onödigt, så avancerat verkar det ju inte vara. Lösningen fick i alla fall bli ”testversioner” i glasburkar. Fungerar det så blir det väl till att fixa till nåt lite mer avancerat, den ena blomlådan på balkongen ligger lite risigt till, haha. 
För övrigt verkar de flesta chilifrön som jag planterade för någon vecka sedan ha börjat spricka upp. Nånting ska man väl ha att glädja sig över i tider som dessa! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar